افزایش تحرکات تنش‌زا در اقیانوسیه؛ دو مقام آمریکایی به جزایر سلیمان می‌روند

وزارت خارجه چین اعلام کرد که سفر پلوسی به تایوان به طور جدی حاکمیت و تمامیت ارضی این کشور را تضعیف می‌کند و آمریکا با عواقب این اقدام مواجه خواهد شد.  


منبع: https://www.irna.ir/news/84832627/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AA%D8%AD%D8%B1%DA%A9%D8%A7%D8%AA-%D8%AA%D9%86%D8%B4-%D8%B2%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D9%82%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D8%AF%D9%88-%D9%85%D9%82%D8%A7%D9%85-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%AC%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B1

رشد نفوذ پکن از زمان امضای توافقنامه امنیتی با جزایر سلیمان در سال جاری مورد توجه بیشتری قرار گرفت. حرکتی که با نگرانی‌هایی از سوی آمریکا، استرالیا و نیوزیلند مواجه شد. بدین ترتیب در ماه فوریه سال جاری «آنتونی بلینکن» وزیر امورخارجه آمریکا به عنوان نخستین مقام رسمی آمریکا پس از ۴۰ سال به فیجی سفر کرد و از گشایش سفارت در جزایر سلیمان در آینده خبر داد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از خبرگزاری «رویترز»   «وندی شرمن» معاون وزیرامور خارجه آمریکا و «کارولین کندی» سفیر آمریکا در استرالیا که هر دو سابقه جنگیدن پدرانشان را در جنگ جهانی دوم در جزایر سلیمان در کارنامه دارند قرار است ماه آینده به این میدان جنگ زمانه مُدرن آمریکا برای رقابت استراتژیک و نفوذ منطقه‌ای با چین، به این کشور سفر کنند.  

به نظر می رسد چین نیز با بررسی تمامی جوانب برنامه سفرهای مقام‌های آمریکایی به منطقه اقیانوسیه در روزهای گذشته و پس از انتشار خبر روزنامه «فایننشیال تایمز» درباره برنامه سفر ماه آینده سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا به تایوان هشدار داد در صورت انجام سفر «نانسی پلوسی»، پکن اقدامات قوی و موثر اتخاذ خواهد کرد.

تمامی اقدامات ۶ ماه گذشته به رهبری آمریکا در منطقه اقیانوسیه نشانگر اهمیت استراتژیک این منطقه و به ویژه جزایر سلیمان است.  

  چین بر ضرورت توسعه همکاری با اروپا تاکید کرد

سخنگوی دولت آمریکا نیز اعلام کرد واشنگتن به دنبال تقویت و تحکیم چشمگیر روابط با جزایر واقع در منطقه اقیانوسیه  و گشایش فصلی جدید کوتاه مدت و بلند مدت در این منطقه با توجه به ادعای غرب درباره نفوذ خطرناک چین در این منطقه و تلاش برای رویارویی با پکن است.  

از سوی دیگر یک مقام رسمی دولت آمریکا در مصاحبه با خبرنگاران گفت این سفر علاوه بر مسائل روز، برای وندی شرمن که «مل شرمن» پدرش در نیروی دریایی آمریکا در جنگ «گوآدالکانال» که میان آمریکا و متحدانش با ژاپن در ماه اوت سال ۱۹۴۲ اتفاق افتاد زخمی شد، موضوع شخصی جالبی است. «کارولین کندی» که پدرش «جان اف کندی» رئیس جمهوری ترور شده آمریکا است نیز در جریان جنگ جهانی دوم در گشت دریایی در جزایر سلیمان خدمت کرده است.

براساس اطلاعات یکی از مقام‌های ارشد دولت آمریکا، «وندی شرمن» و هیات همراهش در هشتادمین سالگرد بزرگداشت جنگ «گوآدالکانال» که از تاریخ ۶ تا ۸ اوت (۱۵ تا ۱۷ مرداد) برگزار می‌شود با مقام‌های ارشد جزایر سلیمان برای تاکید بر تقویت روابط آمریکا و جزایر سلیمان و برنامه‌ریزی گشایش سفارت آمریکا در «هونیارا»   پایتخت این کشور شرکت خواهند کرد.  

چین در راستای تقویت اقتصادی، نظامی و نیروی پلیس با کشورهای منطقه هند-اقیانوسیه که به دنبال سرمایه‌گذاری خارجی نیز هستند، تنظیم توافقنامه‌هایی را در دستورکار دارد و آمریکا نیز همزمان با اشاره به روابط تاریخی از زمان جنگ جهانی دوم با این کشورها و وعده انجام تعهدات بیشتر برای فراهم کردن منابع بیشتر برای کشورهای مذکور با چین رقابت می‌کند.  

  کره‌جنوبی بدنبال کاهش هزینه‌ها در بودجه سال آینده

وندی شرمن، مهمترین مقام رسمی آمریکا است که برای سفر به منطقه اقیانوسیه در راستای تلاش‌های واشنگتن برای کنار زدن راه‌ها و مسیرهای دیپلماتیک چین در این منطقه، به جزایر سلیمان  فرستاده خواهد شد.