تاکید چین بر اطمینان از زنجیره تامین صنایع بین اعضای سازمان همکاری‌ شانگهای

نخست وزیر چین همچنین بر تداوم تعمیق روابط و همکاری‌ها با کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای تاکید کرد.

در بیانیه نهایی نشست سمرقند، رهبران کشورهای عضو اسناد مختلفی را در زمینه تضمین امنیت غذایی، امنیت بین‌المللی انرژی، تغییرات آب و هوایی و ایجاد یک زنجیره تامین پایدار و مطمئن صنعتی هم به تصویب رساندند.

محمد مخبر معاون اول رییس جمهوری ایران نیز در بیست و یکمین نشست نخست وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، بر ایجاد سیستم مالی مشترک، سازوکار تبادل و امنیت انرژی، مدیریت یکپارچه کریدورهای ترانزیتی و تامین امنیت بین المللی اطلاعات تاکید کرد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84930933/%D8%AA%D8%A7%DA%A9%DB%8C%D8%AF-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D8%A7%D8%B7%D9%85%DB%8C%D9%86%D8%A7%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%B2%D9%86%D8%AC%DB%8C%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D8%A7%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%B5%D9%86%D8%A7%DB%8C%D8%B9-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B9%D8%B6%D8%A7%DB%8C-%D8%B3%D8%A7%D8%B2%D9%85%D8%A7%D9%86-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8Cتحلیلگران می‌گویند، نشست روز گذشته به اجرای قوی‌تر بیانیه سمرقند که کشورهای عضو در ماه سپتامبر آن را امضا کردند، کمک خواهد کرد. در این بیانیه بر تسهیل اتصال به کشورهای منطقه و تزریق ثبات و اطمینان به جهان تاکید شده است.

به گزارش سی سی تی وی چین، شرکت کنندگان در این نشست نیز با به رسمیت شناختن نتایج همکاری‌ها، وعده دادند تا مکانیزم‌های همکاری را برای کشف ظرفیت‌های مختلف از جمله همکاری مشترک در زمینه حل بحران امنیت غذایی و انرژی و تغییرات آب و هوایی ادامه دهند.

وی گفت: در جریان بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست، دولت چین بار دیگر نشان داد که پکن همچنان متعهد به سیاست‌های اصلاح گرایانه و راه توسعه صلح‌آمیز است در حالی که از صلح، ثبات و توسعه در دنیا حمایت می‌کند.

وی افزود: کشورهای عضو این پیمان، نگرانی فزاینده‌ای نسبت به تهدیدات تروریستی و چگونگی تعمیق همکاری‌های منطقه‌ای از طریق پروژه‌های مختلف دارند. به عنوان نمونه، کشورهای عضو در حال کار برای تسهیل در ساخت راه‌آهنی هستند که از چین به قرقیزستان و ازبکستان می‌رسد و همچنین ساخت چندین کریدور اقتصادی هستند. این در حالی است که تغییرات آب و هوایی صدمات شدیدی را به این پروژه‌ها وارد کرده است.

  رویدادهای کرونایی اخیر چین از نگاه رسانه های غربی

از جمله دیگر مسائل مورد اشاره این کارشناسان، اجرایی شدن بیانیه سمرقند بود. اولین دیدار رو در روی رهبران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای از سال ۲۰۲۰، در ماه سپتامبر و در شهر سمرقند ازبکستان برگزار شد. در این نشست علاوه بر شی جین پینگ رییس جمهوری چین، ولادیمر پوتین رییس جمهوری روسیه و نارندرا مودی نخست وزیر هند، آیت الله سیدابراهیم رییسی رییس جمهوری ایران نیز حضور داشت و اعضا درباره عضویت دائم ایران و اسنادی که باید به تصویب تهران برسد، گفت‌وگو کردند.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از گلوبال تایمز، بیست و یکمین نشست نخست وزیران کشورهای عضو پیمان شانگهای روز گذشته به صورت ویدئو کنفرانس و به میزبانی لی کی گیانگ نخست وزیر چین برگزار شد.

تحلیلگران با اشاره به برگزاری بیست و یکمین نشست نخست وزیران کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای بعد از برگزاری بیستمین کنگره ملی حزب کمونیست چین، می‌گویند که کشورهای عضو و ناظر در این پیمان همچنین این امکان را داشتند در خصوص ارزش‌های مشترک در خصوص امنیت و توسعه و نحوه مشارکت در ثبات جهانی به بحث و تبادل نظر با یکدیگر بپردازند.

ژو یونگ بیو مدیر اجرایی مرکز تحقیقات جاده و کمربند و مدیر مرکز مطالعات افغانستان در دانشگاه لانژو گفت: چگونگی اجرای بیانیه سمرقند در حال حاضر به یکی از دغدغه‌های کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای تبدیل شده است، زیرا آنها با بحران‌های سنتی و جدید در این زمینه به ویژه با توجه به تحولات بعد از جنگ روسیه و اوکراین مواجه هستند.

نخست وزیر چین در این نشست پیشنهاد پنجگانه را برای تعمیق همکاری‌ها بر پایه قانون، ایجاد یک محیط پایدار برای توسعه، تسهیل تجارت و سرمایه‌گذاری به منظور بهبود اقتصاد منطقه، تقویت اتصالات متقابل و تحقق توسعه یکپارچه منطقه‌ای و حفاظت از ثبات، انعطاف پذیری زنجیره تامین صنعتی و همچنین بهبود منابع غذایی و انرژی برای تقویت توسعه پایدار را مطرح کرد.

  زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.۳ ریشتر جنوب شرق اندونزی را لرزاند