روز دوم اجلاس گروه ۲۰؛ از بررسی حادثه موشک در لهستان تا درختکاری سران

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از اسپوتنیک، در دومین روز اجلاس گروه ۲۰ در بالی، اصابت موشک به خاک لهستان دستورکار این اجلاس را برهم زد. «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به همراه رهبران دیگر کشورها در حاشیه این اجلاس در حال بررسی این موضوع هستند.  

قرار است امروز بیانیه پایانی اجلاس گروه ۲۰ صادر شود که به نظر می رسد با توجه به اتفاق معناداری که شب گذشته در خاک لهستان رخ داد، این بیانیه تحت الشعاع حادثه لهستان قرار گیرد . حادثه لهستان می تواند بهانه ای برای سران کشورهای ضد روسیه برای بردن بیانیه پایانی اجلاس گروه ۲۰ به سمت یک اقدام ضد روسی باشد.

اجلاس سران گروه ۲۰روز گذشته در جزیره بالی اندونزی در شرایطی آغاز بکار کرد که برخی مهم ترین مسائل و بحران های گریبانگیر جهان از جمله جنگ اوکراین، فعالیتهای موشکی و هسته ای شمالی، اوضاع بیمار اقلیمی جهان، بحران انرژی، روابط تنش‌آلود چین و آمریکا و بر آن سایه افکنده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84944390/%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%AF%D9%88%D9%85-%D8%A7%D8%AC%D9%84%D8%A7%D8%B3-%DA%AF%D8%B1%D9%88%D9%87-%DB%B2%DB%B0-%D8%A7%D8%B2-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%AD%D8%A7%D8%AF%D8%AB%D9%87-%D9%85%D9%88%D8%B4%DA%A9-%D8%AF%D8%B1-%D9%84%D9%87%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D8%A7-%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D8%AA%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C

این حادثه از سوی برگزارکنندگان اجلاس پیش بینی نشده بود و به نظر می رسد موضوعاتی که درباره اقتصاد، بهداشت و سلامت و بهبود پس از دوران همه گیری ویروس کرونا و امنیت بیولوژیکی که در صورتجلسه بود تحت تاثیر مسائل دیگر قرار گرفت.  

در پایان این گزارش آمده است قرار است مراسم جشن درختکاری توسط رهبران گروه ۲۰ انجام شود.  

موضوع مهم دیگر دومین روز اجلاس بالی، انتقال ریاست دوره ای این گروه از اندونزی به هند خواهند بود و «ناردندرا مودی» نخست وزیر هند  که در حال حاضر در بالی است در این روند شرکت خواهد کرد.  

  نخست وزیر انگلیس چین را بزرگترین چالش برای امنیت جهان دانست

با وجود این در ادامه مشخص خواهد شد چند کشور بیانیه پایانی این اجلاس را امضا خواهند کرد که مربوط به مسائل بسیاری از عملیات نظامی روسیه در اوکراین و شرایط جنگ است. در این شرایط «سرگئی لاوروف» وزیر امورخارجه روسیه بالی را ترک کرد اما دیگر مقام های روسیه همچنان  برای شرکت در مراسم اختتامیه در بالی حضور دارند که قرار است امشب به وقت محلی برگزار شود.

تاکنون درباره اینکه این موشک از کدام کشور شلیک شده اطلاعات دقیقی در دست نیست و البته اتهام مشخصی هم به روسیه درباره این حادثه زده نشده است. اما جو کلی اجلاس به مسکو، ناتو و جنگ اوکراین چرخیده شده است. به نظر می رسد مسکو توانسته دستورکار هفدمین اجلاس را از مسائل مهم که قرار بود مورد بحث قرار گیرد تغییر دهد و تمرکز را بر روی جنگ اوکراین ببرد.  

نششت اضطراری سران و مقامات کشورهای عضو ناتو و گروه هفت در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در بالی اندونزی