سفر احتمالی «شی» به عربستان زیر ذره بین رسانه آمریکایی

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، رسانه های آمریکایی درحالی در روزهای و ماه های اخیر از احتمال سفر مقام عالی چین به عربستان سخن گفته اند که تا کنون نه چین و نه عربستان هیچ یک خبر رسمی در این خصوص اعلام نکرده اند،

 وال استریت ژورنال نوشت: 

این اجلاس سبب افزایش نفوذ پکن در منطقه خاورمیانه خواهد شد که پیش از این جولانگاه آمریکا بود. از دیگر سو، آمریکا و کشور نفت خیر عربستان از پیوندهای فراوانی برخوردار هستند.

این در حالیست که عربستان سعودی این حمله را محکوم کرد و کمکهای بشردوستانه به اوکراین فرستاد، اما همچنان اتحاد نفتی خود را با روسیه حفظ کرده است.

بر اساس این گزارش، مقامات عربستان اظهارات آمریکا مبنی بر همسویی با مسکو را رد می کنند و می گویند نمی خواهند مانند دوران جنگ سرد در اردوگاه امریکا بایستند.

بر اساس این گزارش، انتظار می رود شی که ماه گذشته نقش خود را به عنوان رهبر چین برای سومین دوره تقویت کرد در دیدار با رهبران حوزه خلیج فارس و کشورهای عربی بر ضرورت تعمیق روبط دو جانبه تاکید کند. .

پکن خواستار تحکیم اعتماد متقابل و تعمیق همکاری استراتژیک جامع با عربستان است.

این کشورها همچنین در مورد ساخت یک پایگاه دریایی در دریای سرخ که یکی از استراتژیک ترین دریاهای جهان است، گفتگو کرده اند.

اوپک و کشورهای هم‌پیمان روز پنج اکتبر تصمیم گرفتند تولید نفت را دو میلیون بشکه کاهش دهند که بلافاصله به افزایش بهای نفت در بازار جهانی منجر شد. افزایش بهای انرژی صادراتی روسیه از ماه مارس امسال و در نتیجه بالا رفتن بهای سوخت خودرو یکی از عوامل مهم تورم در آمریکا و سایر کشورهای جهان است.

  کانادا: چین در قطب شمال بسیار فعال شده است

از دیگر سو، مادامی که روسیه یکی از صادرکنندگان نفت به شمار می آیند، افزایش بهای نفت سبب می شود مسکو بتواند هزینه جنگ اوکراین را بپردازد.

تحلیلگران می گویند چین علاقه ای ندارد نقش جایگزین آمریکا را در خاورمیانه ایفا کند و از سوی دیگر سعودی ها نیز نمی خواهند ایالات متحده را به عنوان ضامن اصلی امنیتی خود جایگزین کنند.

بر اساس این گزارش بنظر می رسد سفر شی به عربستان در هفته دوم ماه دسامبر (دی-بهمن) به وقوع بپیوندد.

ریاض به ویژه ابراز تمایل کرده است که منافع خود را در اولویت سیاست نفتی قرار دهد به گونه ای که می گوید قصد ندارد اقداماتش منافع روسیه را برطرف کند. عربستان سعودی با هدف کاهش بهای نفت خواستار کاهش قابل توجه تولید نفت از سوی گروه اوپک پلاس شده است.

روزنامه وال استریت پیش تر به نقل از یک مقام سعودی بدون ذکر نام او گزارش داد که هدف واشینگتن این بود که کاهش تولید اوپک و کشورهای هم‌پیمان حداقل تا آستانه برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره آمریکا به تاخیر بیافتد. این مقام سعودی اصرار بر این موضوع را قمار سیاسی دولت جو بایدن در آستانه انتخابات توصیف کرد.

در حال حاضر مقامات دو کشور در حال آماده سازی زمینه برای برگزاری اجلاس میان شی و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی هستند.

تصمیم عربستان سعودی به عنوان یکی از اعضای بانفوذ اوپک با واکنش شدید واشنگتن مواجه شد و جو بایدن گفت مناسبات با ریاض باید با دقت مورد بازبینی قرار بگیرد.

  ژاپن فاضلاب راکتور فوکوشیما را روانه اقیانوس می کند

از دیگر سو، چین به عنوان دومین اقتصاد بزرگ جهان، علاقه زیادی به مقابله با غرب دارد و خود را مهمترین شریک مسکو به شمار می آورد. بر اساس این گزارش، کرملین تحریم های اقتصادی غرب  را به شدت پشت سر می گذارد. در جریان جنگ اوکراین، پکن  از متهم کردن روسیه خودداری کرد و آمریکا را به تشدید بحران در منطقه متهم کرد. اما پکن گفت از فروش سلاح به روسیه خودداری می کند.

نگاهی به روابط چین و عربستان سعودی در سالهای اخیر نشان می دهد دو طرف در عرصه اقتصادی در حال افزایش همکاری هستند.

همچنین ولیعهد عربستان سعودی به دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد این کشور است تا از وابستگی به نفت دور شود.

وانگ یی وزیر امور خارجه چین در اواخر ماه گذشته گفت پکن اهمیت زیادی برای توسعه روابط چین و عربستان قایل است و عربستان سعودی را به عنوان اولویت در سیاست کلی دیپلماتیک خود به شمار می آورد.

از دیگر سو، پکن و تهران با یکدیگر روابط صمیمانه ای دارند و در صورت احیای برجام و توسعه روابط ایران با قدرتهای جهانی، می توان شاهد رونق روابط ایران و عربستان بود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84936029/%D8%B3%D9%81%D8%B1-%D8%A7%D8%AD%D8%AA%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%B4%DB%8C-%D8%A8%D9%87-%D8%B9%D8%B1%D8%A8%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B2%DB%8C%D8%B1-%D8%B0%D8%B1%D9%87-%D8%A8%DB%8C%D9%86-%D8%B1%D8%B3%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7%DB%8C%DB%8C

بنظر می رسد مقامات عربستان بر این باورند که سعودی ها بیشتر به دنبال برقراری روابط چند وجهی هستند و فردای خود را در توسعه روابط با شرق می بینند.

این نشست در زمانی برگزار می شود که بخشهای بزرگی از کشورهای در حال توسعه در خصوص جانبداری یکی از طرفین در جنگ میان روسیه و اوکراین ابراز بی میلی کرده اند. این در حالیست که شماری از کشورهای غربی و آمریکا حمایت خود را از اوکراین اعلام کرده اند.

  هراس آمریکا از آزمایش‌های موشکی کره شمالی و اعمال تحریم‌های جدید 

عربستان سعودی  به سبب تمایل برای همکاری با چین ، حاضر نیست اتهام ها و انتقادهایی را که برخی کشورهای منتقد چین علیه این کشور مطرح می کنند ، تکرار کند.