سفیر چین: آمریکا دارایی‌های مردم افغانستان را سرقت کرده است

سفیر چین افزود: «آمریکا در مبارزه با گروه‌های تروریستی رفتار دوگانه دارد. از استقلال افغانستان و حاکمیت ملی این کشور چشم پوشی می‌کند و به خواست خود در قلمرو هوایی افغانستان هواپیمای بدون سرنشین را می‌فرستد».

سفیر چین همچنین موقعیت جغرافیایی افغانستان در تجارت و ترانزیت میان کشورهای منطقه را مهم خواند و تاکید کرد که در تلاش است با همکاری کشورهای آسیای میانه از این موقعیت جغرافیایی افغانستان استفاده موثر صورت بگیرد.

دیپلمات ارشد چین در کابل از گسترش روابط دیپلماتیک میان افغانستان و چین استقبال کرد و گفت که روابط میان کابل و پکن در آینده عمیق و عمیق‌تر خواهد شد. وانگ یو بر تقویت همکاری‌های اقتصادی با افغانستان تاکید کرد.

وی گفت: «آمریکا برای مردم افغانستان مشکلات زیادی ایجاد کرده است. پس از خارج کردن نیروهایش از افغانستان دیگر هیچ توجهی به مردم این کشور نکرده است. آمریکا همچنان تحریم‌های اقتصادی را بیشتر کرده و دارایی‌های افغانستان را مسدود و دزدی کرده است.»

«وانگ یو» در یک نشست خبری در سفارت چین در کابل تاکید کرد که آمریکا در مبارزه با تروریسم برخورد دوگانه داشته است و به بهانه مبارزه با این گروه‌ها حاکمیت ملی کشورها را نقض می‌کند.

در نامه بستگان حمله یازده سپتامبر آمده است: ما از شما می‌خواهیم که از صلاحیت اجرایی خود استفاده کنید و فرمان اخیر تان را تغییر دهید و به یک رویکرد قانونی و اخلاقی مبنی بر این که هفت میلیارد دلار ذخایر ارزی بانک مرکزی افغانستان که مربوط به مردم افغانستان می‌شود، متعهد باشید.

  مردم اروپا قربانی منافع آمریکا
پیش از این جو بایدن در فرمانی بخش از دارایی‌های افغانستان را به بستگان قربانیان یازده سپتامبر اختصاص داد که با واکنش‌های در داخل و بیرون از کشور روبه‌رو شده است.

پس از روی کار آمدن دولت موقت طالبان و حمله هوایی آمریکا در کابل، این نخستین بار است که سفیر چین در کابل نشست خبری برگزار می‌کند و سیاست کشورش را در قبال افغانستان و مداخلات آمریکا را به روشنی بیان می‌کند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84867493/%D8%B3%D9%81%DB%8C%D8%B1-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%D8%A7%DB%8C%DB%8C-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%85%D8%B1%D8%AF%D9%85-%D8%A7%D9%81%D8%BA%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7-%D8%B3%D8%B1%D9%82%D8%AA-%DA%A9%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA

وی افزود: «در یک سال گذشته در حال توسعه دوستی و روابط همسایگی بودیم. وزیران خارجه دو کشور ۴ بار با هم دیدار نمودند. وزیر امور خارجه چین در ماه مارس به افغانستان سفر کرد و  وزیرخارجه افغانستان نیز در همان ماهبه چین رفت. تعامل ما با طرف افغانستان عادی است و کارمندان افغان در سفارتشان در چین نیز حضور دارند. ما همچنین برنامه‌های همکاری در زمینه‌های دیگر مانند بخش معدن و بخش انرژی داریم. روابط چین و افغانستان در آینده عمیق و عمیق‌تر می‌شود.»

سفیر چین همچنین مسدود ماندن دارایی‌های بانک مرکزی افغانستان از سوی آمریکا را دزدی آشکار از سرمایه ملی مردم افغانستان دانست و تاکید کرد که فشارها و تحریم‌های اقتصادی مردم افغانستان را با مشکلات زیادی مواجه کرده است.

بستگان حادثه یازده سپتامبر از بایدن خواستند تا از تصمیم خود برای اختصاص دادن مقداری از دارایی های مسدود شده افغانستان به آنان منصرف شود زیرا این پول متعلق به مردم افغانستان است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از خبرگزاری صدای افغان(آوا)، سفیر چین در کابل گفت آمریکا در راستای منافع خود اوضاع در افغانستان را بی‌ثبات می‌کند.

  چین پیشگام جنگ سبز با تغییرات اقلیمی