سی پی یو چیست؟ به زبان ساده + طرز کار CPU فرادرس مجله‌

عبارت «CPU» مخفف «Central Processing Unit» است، به معنی «واحد پردازش مرکزی» یا به اختصار «پردازنده». سی پی یو در واقع یک چیپ الکترونیکی کوچک اما قدرتمند است که در دستگاه‌های مختلف نقش پردازشگر و کنترل‌کننده اطلاعات را بر عهده دارد. یکی از ساده‌ترین روش‌های مورد استفاده برای افزایش موازی سازی این است که اولین مراحل واکشی و رمزگشایی دستورالعمل را پیش از اینکه اجرای دستورالعمل قبلی تمام شود، شروع کنیم. این روش ساده‌ترین فرم یک تکنیک بنام خط لوله دستورالعمل (instruction pipelining) است و در تقریباً تمام پردازنده‌های عمومی جدید استفاده می‌شود.

  • لازم به ذکر است که هرکدام از پردازنده‌های این دو برند نقاط قوت و ضعف خود را دارند.
  • معمولاً هر گاه یک تغییر اساسی در ساختار یا پردازنده به وجود آمده‌است نسل جدیدی برای آن نام گذاری شده‌است.
  • همچنین با استفاده از برخی نرم افزارها می‌‌‌توانید سرعت CPU  کامپیوتر را افزایش دهید.
  • «سرعت کلاک» (Clock Speed) یکی از مشخصه‌های اصلی در تشخیص کارایی و توان پردازشی CPU است.

ظرفیت در سی پی یو به معنای تعداد بیت هایی از اطلاعات است که CPU می تواند در یک چرخه پردازش کند. هرچه تعداد این بیت های پردازش شده بیشتر باشد، کامپیوتر شما سریع تر بوده و تعداد فرایندهای بیشتری را در واحد زمان پردازش می کند. به عبارت ساده تر، ظرفیت CPU توانایی و سرعت پردازنده در پردازش تعداد مشخصی از دستورات در زمانی معین است.

راهنمای خرید و بهترین سیستم های کامپیوتر پیشنهادی بر اساس قیمت و کاربرد (مرداد

CPU های 8 هسته ای نیز برای گیمر های حرفه ای و بازی با رزولوشن های بالا مناسب می باشند. البته پردازنده هایی در بازار وجود دارد که بیش از 8 هسته دارند اما به دلیل قیمت بالا تنها برای استفاده های رندرینگ مناسب می باشند. برای آشنایی بیشتر با هسته های پردازنده می توانید به مقاله هسته سی پی یو چیست مراجعه کنید. بدون شک در هنگام گشت و گذار برای انتخاب پردازنده، با واژه هسته سی پی یو روبرو شده اید. به هر ریزپردازنده ای که در سی پی یو وجود دارد و وظیفه پردازش بخشی از فعالیت ها را بر عهده می گیرد هسته سی پی یو می گویند. طبیعی است که هر چقدر تعداد هسته های یک پردازنده بیشتر باشد، تعداد فعالیت های مالتی تسکینگ یا چند وظیفه ای که با آن قابل انجام خواهد بود نیز بیشتر است.

  چین: آمریکا با اعمال تحریم‌ها موجب بروز فجایع انسانی شده‌ است

پردازنده مرکزی بدون باکس اینتل مدل Core i9 13900K ا Intel Core i9 13900K Tray Central Processor

هر چه مقدار این پارامتر بیشتر باشد پردازشگر سریعتر خواهد بود و در نتیجه قادر خواهد بود محاسبات بیشتری را در هر ثانیه انجام دهد. سرعت پردازشگر به عنوان یکی از مشخصه‌های یک کامپیوتر به قدری در تعیین کارآیی آن اهمیت دارد که معمولاً به عنوان یکی از اجزای تشکیل دهنده نام کامپیوتر از آن یاد می‌شود. تراشه پردازشگر و اجزای الکترونیکی که آن را پشتیبانی می‌کنند، مجموعاً به عنوان واحد پردازش مرکزی یا CPU شناخته میشوند. نتایج این کد گشایی ها در قسمتی از سی پی یو ثبت می گردند
تا در دستور العمل های بعدی نیز بتوان به آن ها بازگشت. نحوه کار کردن سی پی یو ها از ابتدای زمانی که
مورد استفاده قرار گرفتند تا کنون تغییرات زیادی داشته است اما پایه عملکرد آن ها،
تا کنون به سه مرحله واکشی، رمزگشایی و اجرا تقسیم پذیر بوده است. این پردازنده به خوبی می‌تواند از عهده کارهای غیر حرفه‌ای مانند فتوشاپ، وب گردی با تب‌های متعدد، گیمینگ تفننی و استفاده‌های خانگی یا کاری غیر تخصصی بر آید.

این پردازنده‌ها، بسته به مدل (اما نه لزوماً)، می‌توانند دارای دو نوع هسته شامل هسته‌های عملکرد بالا (Performance-core) و هسته‌های کم مصرف یا کوچک (Efficient-core) باشند. برای استفاده‌های خانگی یا گیمینگ، تقریباً 6 هسته پردازشی کافی است و فرکانس بالاتر می‌تواند بسیار مفیدتر از تعداد هسته‌ها باشد. در مقیاس سخت افزاری، سی پی یو یک IC (Integrated Circuit) یا چیپ محسوب می شود که از میلیون‌ها ترانزیستور میکروسکوپی تشکیل شده است. در واقع این ترانزیستورها هستند که اجرای محاسبات و برنامه های کامپیوتری که در مموری ذخیره شده اند را امکان پذیر می‌سازند. اگرچه مصرف توان کمتر به طور بدیهی برای صورتحساب برق خوب است؛ اما یکی دیگر از مزیت‌های آن کاهش تولید حرارت است.

  ارزدیجیتال چیست؟ همه چیز درباره بازار کریپتوکارنسی بدانید اوآموز | persianforexacademy
منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار