نشست فوق العاده آسه آن در باره تحولات میانمار

به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانس پرس، میانمار از زمان وقوع کودتا در فوریه (اردیبهشت-خرداد) سال گذشته با هرج و مرج روبرو بوده است. در این بازه زمانی بیش از ۲۳۰۰ نفر در سرکوب وحشیانه مخالفان ارتش این کشور کشته شده اند.

حکومت نظامی میانمار پس از سرنگونی دولت آنگ سان سوچی در بهمن ۱۳۹۹، نتوانست قدرت را تحکیم کند و واکنش‌هایی را برانگیخت که در دهه‌های گذشته دیده نشده بود.

وی در بیانیه‌ای درباره این گزارش گفت که بسیاری از قربانیان به سرشان شلیک شده، سوزانده شده‌اند، خودسرانه دستگیر شده‌اند، شکنجه شده‌اند یا به عنوان سپر انسانی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

بنا به گزارش خبرنگار رویترز، سخنگوی ارتش میانمار به تماس‌هایی که خواستار اظهارنظر درباره گزارش سازمان ملل در روز سه‌شنبه بودند، پاسخ نداد.

حکومت نظامی در سال گذشته سازمان ملل و کارشناسان مستقل آن را به دلیل دخالت و آنچه که اتکا به اطلاعات تحریف شده گروه های حزبی می نامد سرزنش کرده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84920644/%D9%86%D8%B4%D8%B3%D8%AA-%D9%81%D9%88%D9%82-%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A2%D8%B3%D9%87-%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%AA%D8%AD%D9%88%D9%84%D8%A7%D8%AA-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B1

کشورهای غربی پس از سرکوب کشنده اعتراضات ضد کودتا توسط سربازان، تحریم‌های گسترده‌ای را علیه ارتش و مشاغل آن اعمال کرده‌اند که هزاران نفر دستگیر و بسیاری از آنها تحت تعقیب قرار گرفتند، از جمله سوچی، که از آن زمان به جرم جنایت‌هایی از جمله تحریک محکوم شده است.

ارتش با مقاومت مداوم شبه نظامیان متحد با دولت سرنگون شده در روستاها مواجه شده است. در گزارش سازمان ملل آمده است که سربازان در منطقه ساگاینگ کشتار دسته جمعی انجام داده اند و برخی از قربانیان با دست و پای بسته کشته شده اند.

  قیمت های حمایت شده توسط بنیادهای نفتی به عنوان FOMC Looms

نشست فوق العاده آسه آن در باره تحولات میانمار

پیش تر، آسه آن خواستار اجرای طرحی پنج مرحله ای شده بود که بر اساس آن کشورهای عضو این اتحادیه خواستار پایان خشونت، افزایش کمک های بشردوستانه و همچنین گفت وگو میان ارتش و جنبش ضد کودتا در میانمار شده است.

باشله گفت: «وسعت و مقیاس وحشتناک نقض قوانین بین‌الملل که مردم میانمار متحمل شده‌اند، مستلزم یک واکنش محکم، یکپارچه و قاطع بین‌المللی است».

به گزارش رویترز، میشل باچله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، می گوید نیروهای امنیتی با استفاده از حملات هوایی و سلاح های سنگین در مناطق پرجمعیت و هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان، بی توجهی آشکار به جان انسان ها نشان داده اند.

بر اساس این گزارش، تاکنون آسه آن تلاش‌های را برای حل این بحران در میانمار انجام داده است که تا کنون بی ثمر بوده است.

نشست فوق العاده آسه آن در باره تحولات میانمار

تاکنون شمار زیادی از زندانیان سیاسی در میانمار کشته شده است و جنایات حقوق بشری در این کشور رو به افزایش گذاشته است.

گزارش سازمان ملل می‌گوید که بر اساس مصاحبه با تعداد زیادی از قربانیان سوء استفاده و شاهدان است که حساب‌های آنها با تصاویر ماهواره‌ای، فایل‌های چندرسانه‌ای تأیید شده و اطلاعات منبع باز تأیید شده است.

قرار است در این نشست که به تاریخ دقیق آن اشاره ای نشده است، وزرای خارجه آسه آن در خصوص میزان پیشرفت این طرح در میانمار بحث و بررسی کنند.

به تازگی سازمان ملل متحد در اولین گزارش جامع حقوق بشر خود پس از کودتای سال گذشته میانمار اعلام کرد که ارتش میانمار به نقض سیستماتیک حقوق بشر پرداخته است که بسیاری از آنها به جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت تبدیل شده است.

  تایوان از رصد ۷ هواپیما و ۳ کشتی ارتش چین در نزدیکی جزیره خبر داد