نگاه چین به آسیای میانه؛ تقویت شراکت راهبردی، افزایش همکاری اقتصادی

در پایان این گزارش آمده است کارشناسان باور دارند در همکاری میان چین و کشورهای آسیای میانه، چین همواره بر روی چندجانبه‌گرایی و همکاری میان کشورها برای دستیابی به منافع مشترک تاکید داشته است و همکاری‌های فعلی نیز صحه گذاشتن به همین اصل است و نه تنها موجب تقویت همکاری آسیای میانه و چین می شود بلکه به همکاری‌های بیشتری درون سازمان همکاری شانگهای نیز می انجامد.  


منبع: https://www.irna.ir/news/84841101/%D9%86%DA%AF%D8%A7%D9%87-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D9%87-%D8%A2%D8%B3%DB%8C%D8%A7%DB%8C-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%87-%D8%AA%D9%82%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%B4%D8%B1%D8%A7%DA%A9%D8%AA-%D8%B1%D8%A7%D9%87%D8%A8%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%87%D9%85%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C

امسال سی امین سالگرد تاسیس روابط دیپلماتیک میان چین و قرقیزستان نیز بود.

او در ادامه سخنانش تصریح کرد دیدار وزیر امورخارجه چین به تقویت و توسعه امنیت منطقه‌ای کمک خواهد کرد و در عین حال مکانیسم‌های چندجانبه از جمله شکل‌هایی از C+C۵ و سازمان همکاری شانگهای(SCO) را نیز تقویت خواهد کرد. بدین ترتیب تقویت ارتباطات منجر به پیشرفت پروژه های بیشتری در پروژه “کمربند و جاده” در راستای همکاری چین با کشورهای آسیای میانه خواهد شد.  

بدین ترتیب چین و برخی کشورهای آسیای میانه با دستیابی به اجماعی در تقویت شراکت استراتژیک و تحکیم همکاری اقتصادی، پیشرفت در پروژه هایی نظیر راه‌آهن چین-ازبکستان-قرقیزستان را نشانگر اجماعی میان کشورهای کوچک و بزرگ درون سازمان همکاری شانگهای تلقی می‌کنند که به آرامی و به تدریج درحال شکل‌گیری است. این درحالی است که سازمان همکاری شانگهای در گذشته بیشتر بر روی مسائل همکاری‌های امنیتی تمرکز می‌کرد و امروزه در پی افزایش همکاری اقتصادی منطقه‌ای از جمله در زیرساخت‌ها و انرژی برای آینده است.  

«ژو یونگ بیائو» مدیر بخش مطالغات افغانستان در دانشگاه «لانژو» در مصاحبه با گلوبال تایمز گفت : «شرایط کنونی ژئوپولتیک و اقتصادی از جمله بحران روسیه-اوکراین و مسائل افغانستان به عدم قطعیت‌های بیشتری در منطقه آسیای میانه افزوده است و کشورهایی که به دنبال افزایش همکاری های بین المللی به ویژه با دیپلماسی توازن و تنوع با کشورهایی مانند روسیه، چین و هند بودند به دنبال تثبیت شرایط منطقه‌ای هستند.

  اردوغان: صلح در اوکراین به نفع همه است

از سوی دیگر طرف قرقیزستانی با نگاهی مثبت  به پروژه خط راه آهن چین-قرقیزستان- ازبکستان به عنوان پیوندی مهم در ساخت پروژه “کمربند و جاده ” خاطرنشان کرد از چین برای فرستادن کارشناسان و متخصصان برای مطالعه در این حوزه تشکر کرد و در ادامه از اشتیاق این کشور برای پیشروی پروژه هایی در سطح دولت ها گفت.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از روزنامه «گلوبال تایمز» چین، کارشناسان چینی معتقدند در بحبوحه بحران روسیه- اوکراین و افزایش عدم قطعیت‌ها در چشم‌انداز بین المللی، کشورهای آسیای میانه با چالش‌های امنیتی جدی‌تر و فشارهای اقتصادی بیشتری مواجه شده‌اند. این کشورها که به لحاظ موقعیتی، کشورهایی به دور از آب و احاطه شده توسط خشکی و کوهستان هستند معمولا با تگناهایی در توسعه رو به رو می‌شوند که به محدود بودن ظرفیت در بخش لوجستیک و حمل و نقل بازمی‌گردد و این مشکلات در شرایط بحران فعلی برای این کشورها چندبرابر شده است.  

برپایه گزارشی که در تارنمای وزارت امورخارجه چین آمده است، طی جلسه‌ای که میان «سدیر جباروف» رئیس جمهوری قرقیزستان و «وانگ ئی» وزیرامور خارجه چین در قرقیزستان برگزار شد، رئیس جمهوری قرقیزستان گفت همواره از روابط دوستانه میان کشورش با چین استقبال می کند و ازحمایت قاطعانه چین و کمک  و همیاری ارزشمندی که برای تضمین امنیت و حفظ تمامیت ارضی قرقیزستان  و افزایش توسعه اقتصادی برای بهبود معیشت مردم قرقیزستان انجام داده است قدردانی می کند.

در ملاقاتی که میان وزیر امورخارجه چین و «ولادیمیر نوروف» همتای ازبک انجام شد چین و ازبکستان نیز وعده دادند تا مطالعات ممکن برای خطوط راه آهن چین-قرقیزستان ازبکستان را سرعت و ظرفیت خطوط راه آهن و جاده ها را بهبود بخشند و همکاری ترکیبی راه آهن- جاده را تقویت کنند.

  جاذبه‌های گردشگری ایران در قاب تصویر رسانه های چین