هشدار آسه آن درباره افزایش خشونت در میانمار

رئیس اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی (آسه آن) از شلیک بمب به بزرگترین زندان میانمار و حمله هوایی در ایالت کارن به عنوان نمونه هایی از افزایش خشونت های اخیر در میانمار یاد کرد. به گفته رسانه های محلی دستکم ۵۰ نفر در این حملات کشته شدند. 

سخنگوی وزیرامور خارجه کامبوج نیز در مصاحبه با خبرنگاران گفت میانمار در جلسه روز پنجشنبه اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی (آسه آن) در جاکارتا شرکت نخواهد کرد. این جلسه با هدف یافتن راهکاری برای پیشبرد روند صلح در آستانه اجلاس ماه آینده آسه آن برگزار می شود. 

«رتنو مرسودی» وزیر امورخارجه اندونزی نیز اعلام کرد اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی ( آسه آن) از نمایندگان غیرسیاسی میانمار دعوت کرده است تا در جلسه روز پنجشنبه شرکت کنند که تا کنون از سوی حکومت نظامی میانمار تلاشی در این باره صورت نگرفته است. 

اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی ( آسه آن) سیاستی درازمدت در مداخله نکردن در امور داخلی کشورهای عضو خود را دارد اما برخی اظهارنظرها نشان می دهد این سازمان خواستار اقداماتی جدی تر در برابر حکومت نظامی میانمار شده است. 


منبع: https://www.irna.ir/news/84923818/%D9%87%D8%B4%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%A2%D8%B3%D9%87-%D8%A2%D9%86-%D8%AF%D8%B1%D8%A8%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D8%AE%D8%B4%D9%88%D9%86%D8%AA-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B1به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، در بیانیه ای که از سوی رئیس اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی (آسه آن) منتشر شده آمده است: «ما درباره افزایش تلفات و زجر کشیدن انسان های معمولی و غیرنظامیان در میانمار بسیار نگران و ناراحتیم.»

وی همچنین خواستار خویشتن داری و توقف فوری نزاع در این کشور شد و تمامی طرفین را به گفتگو ترغیب کرد. 

ژنرال های میانماری از سال گذشته و هنگامی که ارتش قدرت را در این کشور در دست گرفت از حضور در جلسات اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی (آسه آن) منع شدند. حکومت نظامی میانمار هزاران فعال را پس از سرکوب خونین معترضان بازداشت کرد.

  سویه جدید بسیار مسری اومیکرون در سرزمین اصلی چین شناسایی شد

در ادامه این بیانیه آمده است این درگیری ها  تنها به وخیم تر کردن شرایط انسانی منجر نشده است بلکه تمامی تلاش ها برای اجرای برنامه صلح آمیزی را که توافقی میان اتحادیه کشورهای آسیای جنوب شرقی ( آسه آن) و حکومت نظامی میانمار در سال گذشته بوده است را تضعیف می کند. علاوه بر این آسه آن در تلاش است تا رهبری تلاش های صلح آمیز را پیش برده و به اجماعی که در این سازمان درباره تعهدات حکومت نظامی میانمار عمل کند که آغاز کار ان توقف فوری خشونت و شروع مذاکرات پیرامون توافقنامه صلح است.