هشدار سئول به همسایه شمالی – ایرنا

به گزارش روز جمعه ایرنا، خبرگزاری رویترز با انتشار این خبر از مبدا سئول نوشت: امروز جمعه، مقامات امنیت ملی کره جنوبی اعلام کردکه که این کشور به همراه دیگر شرکا و متحدان خود، آمریکا و ژاپن، توافق کردند که پاسخ به آزمایش هسته‌ای کره شمالی نرم و ملایم نخواهد بود.

بنابراین گزارش «کیم سونگ هان» (Kim Sung-han) مشاور امنیت ملی کره جنوبی پس مذاکرات سه جانبه که در هاوایی با «جیک سالیوان» (Jake Sullivan) مشاور امنیت ملی آمریکا و «آکیبا تاکئو» (Akiba Takeo) از ژاپن به عمل آمد، این اظهارات را عنوان کرد.

این مسئول امنیت ملی کره جنوبی در این باره به خبرنگاران گفت: چنانچه کره شمالی هفتمین آزمایش هسته ای خود را نجام دهد، سه کشور (آمریکا، کره جنوبی و ژاپن) با یکدیگر و به همراه جامعه بین الملل در همکاری حداکثری پاسخی خواهیم داد که کره شمالی به واقع دریابد که این انتخابی به تمام معنا اشتباهی بوده است.

کره شمالی در سال های ۲۰۰۶، ۲۰۰۹، ۲۰۱۳، ۲۰۶ و ۲۰۱۷ در مجموع شش آزمایش هسته ای انجام داده و آمریکا که خود بزرگ ترین زرادخانه اتمی را در اختیار دارد و دو بار آن را علیه بشریت به کار برده است، نسبت به تهدید آمیز بودن این آزمایش ها هشدار داد.

آمریکا خواستار عاری شدن شبه جزیره کره از تسلیحات اتمی است، این درحالی است که آمریکا از اواخر دهه پنجاه میلادی قرن گذشته تا به امروز بیش از ۲۵ هزار نظامی خود را در خاک کره جنوبی با دست آویز تهدید کره شمالی مستقر کرده، امری که رئیس جمهوری سابق آمریکا آن را حضوری هزینه بر و منسوخ شده برای واشنگتن عنوان کرد.

  خودکشی ۶۳۰ دانش‌آموز کره‌ای در چهار سال گذشته


منبع: https://www.irna.ir/news/84875449/%D9%87%D8%B4%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D8%B3%D8%A6%D9%88%D9%84-%D8%A8%D9%87-%D9%87%D9%85%D8%B3%D8%A7%DB%8C%D9%87-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C

رویترز در ادامه گزارش داد: این مشاور امنیت ملی کره جنوبی افزود که «سه کشور توافق کردیم که پاسخ باید آنچنان باشد که کره شمالی به فکر انجام آزمایش دیگر علاوه بر شش آزمایش که قبلا انجام داده، نیافتد.»