پاکستان قرارداد واردات ۳۰۰ هزار تن گندم از روسیه را امضا کرد

بر اساس قرارداد امضا شده میان روسیه و پاکستان، شرکت دولتی روسیه موسوم به «پرودینتورگ» موافقت کرده است که ۳۰۰۰۰۰ تن گندم را به قیمت ۳۷۲ دلار در هر تن به فروش رساند.

بر اساس این گزارش، کمیته همکاری اقتصادی کابینه پاکستان تصمیم دارد به  جای خط اعتباری تجاری تجدید شونده (Revolving Line of Credit)  یک صندوق انرژی افتتاح کند. همچنین اسحاق دار وزیر دارایی پاکستان به ریاست جلسه کمیته همکاری اقتصادی انتخاب شده است.

پیشتر در ماه اوت (مرداد-شهریور) سال جاری پاکستان پیشنهاد روسیه برای عرضه ۱۲۰,۰۰۰ تن گندم به قیمت ۳۹۹.۵۰ دلار را رد کرد و خواستار کاهش بیشتر ۲.۴ درصدی این نرخ به دلیل کاهش قیمت جهانی کالاها شد.

در عین حال دولت فعلی پاکستان امیدوار است که میزان گندم تولیدی در سال جاری به ۲۶.۱۷۳ میلیون تن برسد، هر چند مسائلی همچون کمبود کود، آب و کاهش در کشت گندم نیز می‌تواند سطح تولید آن را تحت تاثیر قرار دهد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84929813/%D9%BE%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%82%D8%B1%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF-%D9%88%D8%A7%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AA-%DB%B3%DB%B0%DB%B0-%D9%87%D8%B2%D8%A7%D8%B1-%D8%AA%D9%86-%DA%AF%D9%86%D8%AF%D9%85-%D8%A7%D8%B2-%D8%B1%D9%88%D8%B3%DB%8C%D9%87-%D8%B1%D8%A7-%D8%A7%D9%85%D8%B6%D8%A7-%DA%A9%D8%B1%D8%AF

پاکستان تا سال ۲۰۱۹ در تولید گندم جایگاه هفتم در جهان را به خود اختصاص داده است. در عین حال این کشور سال ۲۰۲۱، ۸۰ درصد گندم وارداتی خود را از روسیه و اوکراین تامین کرده بود.

وزیر مشاور پاکستان در امور خارجه به اطلاع نخست وزیر این کشور رساند که تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه شامل اقلام غذایی نمی شود و با مذاکرات با مسکو برای واردات گندم مطابق با قرارداد میان دولت‌های ۲ کشور انجام شده است. 

این مبلغ در مقایسه با پیشنهاد خرید گندم که قبلا از سوی یک شرکت خصوصی مطرح شده بود، یک دلار کمتر است.

  خودکشی دانش آموزان ژاپنی در سال ۲۰۲۲ رکورد زد

بر اساس این گزارش، بهای گندم در هر تن ۳۸۷ دلار یا در هر کیلوگرم ۸۹.۲ روپیه در بندر پاکستان است که کمی گران تر از تولید داخلی این کشور به شمار می آید.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه خبری اکسپرس تریبیون پاکستان، این قرارداد همکاری اولین قرارداد واردات گندم در سطح ایالتی با مسکو به شمار می آید.

در جلسه کابینه دولت پاکستان به ریاست «شهباز شریف» نخست وزیر در ۱۹ خرداد ماه سال جاری، طرح واردات گندم از روسیه براساس یک قرارداد دولت با دولت بررسی شد. 

نخست وزیر پاکستان تاکید کرد که واردات گندم از روسیه باید بر اساس G۲G باشد و باید اطمینان حاصل شود که کیفیت این محصول مصرفی در پاکستان از استاندارد خوبی برخوردار است.

دولت شهباز شریف درحالی بر خریداری گندم از روسیه تاکید دارد که پیش تر وزیر دارایی پاکستان به واردات نفت با قیمت ارزان از روسیه تمایل نشان داد اما شرط آن را عدم تهدید اعمال تحریم‌های آمریکا تلقی کرد. 

در خرداد ماه سال جاری، نخست وزیر پاکستان اعلام کرد، تصمیم دارد تا برای اطمینان از امنیت غذایی در این کشور بر اساس توافقنامه بین ۲ دولت، گندم مورد نیاز را از این کشور تامین نماید. 

پاکستان در جولای ۲۰۲۰ یک میلیون تن گندم از روسیه بر اساس توافق دولت به دولت وارد کرده بود.

کشور پاکستان با جمعیت ۲۲۰ میلیون نفری تا قبل از سال ۲۰۱۹ اقدام به صادرات گندم مازاد تولید خود می‌کرد اما این روند در سراشیبی تند کاهش قرار گرفت تا جایی که دولتمردان این کشور همسایه شرقی ایران برای تامین مصرف داخلی گندم مجبور به واردات آن از بیرون شدند.

  قهوه لاته گانودرما دکتر بیز با کمترین قیمت و ارسال رایگان کافه لاته در فروشگاه اینترنتی کالااکسیر