وارونگی منحنی بازده و پیامدهای اقتصادی آن

وارونگی منحنی بازده و پیامدهای اقتصادی آن

وارونگی منحنی بازده زمانی اتفاق می افتد که ابزارهای بدهی کوتاه مدت بازدهی بالاتری نسبت به ابزارهای بلندمدت با همان کیفیت اعتباری داشته باشند. در ایالات متحده، این معمولاً به رابطه بین بازده اوراق قرضه خزانه داری ایالات متحده با سررسیدهای مختلف اشاره دارد. وقتی منحنی بازدهی معکوس می‌شود، نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاران مایل به پذیرش بازده (بازده) کمتر اوراق قرضه بلندمدت در مقایسه با اوراق قرضه کوتاه‌مدت هستند که نشان‌دهنده عدم اعتماد به دورنمای بلندمدت اقتصادی است.

از نظر تاریخی، وارونگی منحنی بازده پیش بینی کننده قابل اعتمادی از رکود اقتصادی در ایالات متحده بوده است. وقتی منحنی بازده معکوس می شود، نشان می دهد که سرمایه گذاران کاهش رشد اقتصادی و کاهش احتمالی نرخ بهره در آینده را پیش بینی می کنند. این به این دلیل است که سرمایه‌گذاران تمایل دارند در زمان‌های عدم اطمینان اقتصادی به سمت امن اوراق قرضه خزانه‌داری بلندمدت هجوم ببرند و قیمت‌ها را بالا ببرند و بازدهی آن‌ها را پایین بیاورند. بازده و قیمت رابطه معکوس دارند.

منحنی بازده ایالات متحده – 25 آوریل 2024

image1.png

بیشترین تفاوت بین بازدهی خزانه داری 2 ساله و 10 ساله است. زمانی که بازدهی 2 ساله از بازدهی 10 ساله بالاتر می رود، به عنوان یک هشدار مهم برای اقتصاد در نظر گرفته می شود. در گذشته، وارونگی منحنی بازده به طور متوسط ​​18 تا 24 ماه قبل از رکود بوده است، اگرچه زمان بندی می تواند متفاوت باشد.

با راهنمای رایگان ما یاد بگیرید که چگونه مانند یک حرفه ای تجارت کنید

منحنی بازده معکوس می تواند چندین پیامد برای اقتصاد ایالات متحده داشته باشد:

  • کاهش وام‌دهی: بانک‌ها معمولاً وجوه کوتاه‌مدت وام می‌گیرند و آن‌ها را برای مدت طولانی‌تر به وام می‌دهند. زمانی که نرخ‌های کوتاه‌مدت بالاتر از نرخ‌های بلندمدت باشد، بانک‌ها ممکن است سود کمتری برای وام دادن پیدا کنند که منجر به کاهش در دسترس بودن اعتبار می‌شود.
  • کاهش سرمایه‌گذاری: کسب‌وکارها ممکن است نسبت به سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید یا گسترش عملیات خود در مواجهه با دورنمای رکود اقتصادی محتاط‌تر شوند که منجر به کاهش سرمایه‌گذاری کلی می‌شود.
  • کاهش هزینه مصرف کننده: اگر کسب و کارها سرمایه گذاری و استخدام را کاهش دهند، می تواند منجر به کندی رشد شغل و رکود دستمزدها شود. این به نوبه خود ممکن است باعث شود مصرف کنندگان هزینه های خود را کاهش دهند و فعالیت اقتصادی را بیشتر کاهش دهند.
  • چالش‌های سیاست پولی: یک منحنی بازده معکوس می‌تواند تحریک اقتصاد از طریق ابزارهای سنتی سیاست پولی مانند کاهش نرخ‌های بهره را برای فدرال رزرو دشوارتر کند، زیرا نرخ‌ها در حال حاضر پایین هستند.

توجه به این نکته حائز اهمیت است که در حالی که وارونگی منحنی بازده در گذشته شاخص رکود قابل اعتمادی بوده است، اما تضمینی برای وقوع رکود نیست. سایر عوامل اقتصادی مانند تورم، اشتغال و تجارت جهانی نیز نقش مهمی در شکل دادن به مسیر اقتصاد دارند. با این وجود، سیاست گذاران، کسب و کارها و سرمایه گذاران از نزدیک منحنی بازده را برای نشانه هایی از مشکلات احتمالی در افق زیر نظر دارند.



منبع: https://www.dailyfx.com/news/yield-curve-inversion-and-its-economic-implications-20240425.html

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار